י״ט במרחשוון תשפ״ו – 09/11/2025

שִׂמְחָה בַּחַיִּים לִרְאוֹת אֶת הַטּוֹב בְּכָל מַצָּב

קונטרס:

שִׂמְחָה בַּחַיִּים: לִרְאוֹת אֶת הַטּוֹב בְּכָל מַצָּב

 

פֶּרֶק א' – הַשִּׂמְחָה: מַפְתֵּחַ לְכָל הַשֶּׁפַע וְהַבְּרָכָה

אָחִים יְקָרִים, בְּעוֹלָמֵנוּ הַמָּלֵא תַּהֲפּוּכוֹת, אַתְגָּרִים וְנִסְיוֹנוֹת, נִדְמֶה לְעִתִּים שֶׁהַשִּׂמְחָה הִיא מַצָּרָךְ נָדִיר, כִּמְעַט בִּלְתִּי מֻשָּׂג. אַךְ דְּעוּ לָכֶם סוֹד עָצוּם: הַשִּׂמְחָה אֵינָהּ תּוֹצָאָה שֶׁל נְסִבּוֹת חִיצוֹנִיּוֹת, אֶלָּא הִיא בְּחִירָה פְּנִימִית, כֹּחַ אֱ-לֹקִי הַטָּמוּן בְּכָל אֶחָד וְאֶחָד מֵאִיתָּנוּ! הַשִּׂמְחָה הִיא מַפְתֵּחַ, שַׁעַר רָחָב הַנִּפְתָּח לְכָל סוּגֵי הַשֶּׁפַע וְהַבְּרָכָה בָּעוֹלָם הַזֶּה וּבָעוֹלָם הַבָּא.

הַגְּמָרָא בְּמַסֶּכֶת פְּסָחִים (קִי"ז ע"א) אוֹמֶרֶת" : שְׁכִינָה אֵינָהּ שׁוֹרָה אֶלָּא מִתּוֹךְ שִׂמְחָה שֶׁל מִצְוָה. "וְכִי לָמָּה? כִּי הַשִּׂמְחָה מְרוֹמֶמֶת אֶת נֶפֶשׁ הָאָדָם, מְטַהֶרֶת אוֹתָהּ, וְהוֹפֶכֶת אוֹתָהּ לְכְלִי רָאוּי לְקַבֵּל אֶת הָאוֹר הָאֱ-לֹקִי. כְּמוֹ בַּיִת נָקִי וּמֵאִיר הַמַּזְמִין אֵלָיו אוֹרְחִים, כָּךְ נֶפֶשׁ שְׂמֵחָה מַזְמִינָה אֵלֶיהָ אֶת שְׁכִינַת ה".

הַשִּׂמְחָה כְּכְלִי לַעֲבוֹדַת ה" רְאוּ, אָחִים יְקָרִים, אֶת הַהֶבְדֵּל בֵּין אָדָם הָעוֹשֶׂה מִצְווֹת בְּעֶצֶב וּבִכְפִיָּה, לְבֵין אָדָם הָעוֹשֶׂה אוֹתָן בְּשִׂמְחָה וּבְהִתְלַהֲבוּת. הָאֶחָד נִגְרָר, וְהַשֵּׁנִי רָץ לִקְרַאת הַמִּצְוָה בְּאַהֲבָה וְחִבּוּר. הַתּוֹרָה מְצַוָּה אוֹתָנוּ" תַּחַת אֲשֶׁר לֹא עָבַדְתָּ אֶת ה' אֱ-לֹקֶיךָ בְּשִׂמְחָה וּבְטוּב לֵבָב מֵרֹב כֹּל" (דְּבָרִים כ"ח, מ"ז). כְּלוֹמַר, חָלִילָה וְחַס, הַיִּסּוּרִים בָּאִים דַּוְקָא כְּשֶׁאֵין עֲבוֹדַת ה' בְּשִׂמְחָה. מִכָּאן אָנוּ לְמֵדִים שֶׁשִּׂמְחָה הִיא לֹא רַק מַצָּב רָצוּי, אֶלָּא יְסוֹד חָשׁוּב וּמַהוּתִי בַּעֲבוֹדַת ה".

כְּמוֹ שֶׁגַּן פְּרָחִים פּוֹרֵחַ וּמְשַׁגְשֵׁג כְּשֶׁהוּא מְקַבֵּל שֶׁמֶשׁ וּמַיִם בְּשֶׁפַע, כָּךְ הַנְּשָׁמָה שֶׁלָּנוּ פּוֹרַחַת וּמְשַׁגְשֶׁגֶת כְּשֶׁהִיא נִזּוֹנָה מִשִּׂמְחָה. הַשִּׂמְחָה מְחַזֶּקֶת אֶת הַגּוּף וְהַנֶּפֶשׁ, מַגְבִּירָה אֶת הָאֱמוּנָה וְהַבִּטָּחוֹן בַּה', וּמַעֲנִיקָה כּוֹחוֹת לְהִתְמוֹדֵד עִם כָּל קֹשִׁי. הֲרֵי יְדוּעִים דִּבְרֵי הַבַּעַל שֵׁם טוֹב הַקָּדוֹשׁ זִיעַ"א, שֶׁ"אֵין עַצְבוּת לְמַעְלָה". הָעַצְבוּת מַרְחִיקָה אֶת הָאָדָם מֵה', הִיא כְּלִי יֵצֶר הָרַע לְהַחְלִישׁ אֶת הַנֶּפֶשׁ.

הִסְתַּכְּלוּ סְבִיבְכֶם, אָחִים יְקָרִים. הַאִם אַתֶּם רוֹאִים אָדָם שָׂמֵחַ בֶּאֱמֶת, שִׂמְחָה פְּנִימִית וַעֲמוּקָה? מִיָּד תִּרְאוּ שֶׁכָּל סְבִיבָתוֹ מֻאֶרֶת, וְהוּא מַשְׁפִּיעַ טוֹב עַל כֻּלָּם. כִּי הַשִּׂמְחָה הִיא מַדְבֶּקֶת, הִיא כְּמוֹ נִיצוֹץ אֵשׁ הַמַּצִּית לְבָבוֹת רַבִּים.

 

פֶּרֶק ב' – רְאִיַּת הַטּוֹב: לִחְיוֹת מִתּוֹךְ הַכָּרַת תּוֹדָה

אִם הַשִּׂמְחָה הִיא הַמַּפְתֵּחַ, הֲרֵי שֶׁרְאִיַּת הַטּוֹב הִיא הַמַּנְגָּנוֹן שֶׁמַּפְעִיל אוֹתוֹ. אָחִים אֲהוּבִים, כַּמָּה פְּעָמִים אָנוּ שׁוֹכְחִים לְהִסְתַּכֵּל עַל חֲצִי הַכּוֹס הַמְּלֵאָה? כַּמָּה חָבָל שֶׁאָנוּ מִתְמַקְּדִים בְּמַה שֶּׁחָסֵר לָנוּ, בִּמְקוֹם לְהַכִּיר תּוֹדָה עַל הַשֶּׁפַע הֶעָצוּם שֶׁקִּבַּלְנוּ מֵה' יִתְבָּרַךְ. הֲרֵי "אֵין יֵאוּשׁ בָּעוֹלָם כְּלָל", וְאֵין דָּבָר שֶׁאֵין בּוֹ נְקֻדַּת טוֹב!

"כֹּל מַה דְּעָבִיד רַחֲמָנָא לְטָב עָבִיד " בְּרָכוֹת ס' ע"ב

הַכְּלָל הַגָּדוֹל הַזֶּה", כֹּל מַה שֶׁעוֹשֶׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הַכֹּל לְטוֹבָה", אֵינוֹ רַק סִיסְמָה יָפָה, אֶלָּא יְסוֹד אֱמוּנָה עָמֹק. גַּם כְּשֶׁקָּשֶׁה, גַּם כְּשֶׁמַּרְגִּישִׁים שֶׁ"לֹּא יְכוֹלִים לְהַחְזִיק מַעֲמָד", אָנוּ צְרִיכִים לָדַעַת שֶׁיֵּשׁ יָד מְכֻוֶּנֶת, יֵשׁ הַשְׁגָּחָה פְּרָטִית מְדֻיֶּקֶת. ה' יִתְבָּרַךְ, אַבָּא רַחְמָן, לֹא עוֹשֶׂה לָנוּ שׁוּם דָּבָר אִם אֵין בּוֹ טוֹבָה נִסְתֶּרֶת וַעֲצוּמָה, גַּם אִם אֵינֶנּוּ מְבִינִים אוֹתָהּ כָּעֵת.

כְּמוֹ יֶלֶד קָטָן שֶׁעוֹבֵר נִתּוּחַ מַצִּיל חַיִּים, וְהוּא בּוֹכֶה מִכְּאֵב וְאֵינוֹ מֵבִין לָמָּה עוֹשִׂים לוֹ אֶת זֶה. אַךְ אָבִיו, שֶׁיּוֹדֵעַ אֶת כָּל הַתְּמוּנָה, עוֹשֶׂה זֹאת מִתּוֹךְ אַהֲבָה גְּדוֹלָה, כְּדֵי שֶׁהַיֶּלֶד יִחְיֶה וְיִהְיֶה בָּרִיא. כָּךְ גַּם ה' יִתְבָּרַךְ. כָּל הַיִּסּוּרִים, כָּל הַנִּסְיוֹנוֹת, הֵם נִתּוּחִים רוּחָנִיִּים, שֶׁמַּטְּרָתָם לְטַהֵר אוֹתָנוּ, לְזַכֵּךְ אוֹתָנוּ, וּלְקָרֵב אוֹתָנוּ אֵלָיו.

אֵיךְ נְתַרְגֵּל רְאִיַּת טוֹב וְשִׂמְחָה בְּכָל מַצָּב?

"עַל הַכֹּל אוֹדֶךָ": הִתְאַמְּנוּ לְהוֹדוֹת עַל הַכֹּל. עַל הַבְּרִיאוּת, עַל הַבַּיִת, עַל הַמִּשְׁפָּחָה, עַל הָאֹכֶל, עַל הַמַּיִם, עַל כָּל נְשִׁימָה. וְגַם עַל הַקְּשָׁיִים וְהָאַתְגָּרִים – כִּי דַּרְכָּם אָנוּ גְּדֵלִים וּמִתְחַזְּקִים."אֵיזֶהוּ עָשִׁיר? הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ "אָבוֹת ד', א".

הִתְרַחֲקוּת מִמַּחְשָׁבוֹת שְׁלִילִיּוֹת: מַחְשָׁבוֹת שְׁלִילִיּוֹת הֵן כְּמוֹ עֲשָׂבִים שׁוֹטִים הַחוֹנְקִים אֶת פִּרְחֵי הַשִּׂמְחָה בַּנֶּפֶשׁ. כְּשֶׁהֵן מַגִּיעוֹת, סַלְּקוּ אוֹתָן מִיָּד! הַחְלִיפוּ אוֹתָן בְּמַחְשָׁבוֹת טוֹבוֹת, בְּמַחְשָׁבוֹת עַל חַסְדֵּי ה', וּבִתְפִלָּה.

הִסְתַּכְּלוּת עַל הָאַחֵר: לִפְעָמִים, כְּדֵי לְהַעֲרִיךְ אֶת מַה שֶּׁיֵּשׁ לָנוּ, כְּדַאי לְהִסְתַּכֵּל עַל אֵלֶּה שֶׁאֵין לָהֶם. לֹא חָלִילָה כְּדֵי לְהִתְנַשֵּׂא, אֶלָּא כְּדֵי לְהָבִין וּלְהוֹדוֹת עַל כָּל הַפְּרוּטָה וְהַשֶּׁפַע שֶׁקִּבַּלְנוּ מֵה".

הִתְחַזְּקוּת בְּלִמּוּד תּוֹרָה: הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה הִיא "תּוֹרַת חַיִּים", "מְשִׁיבַת נֶפֶשׁ". הִיא מְקוֹר הַשִּׂמְחָה וְהָאוֹר. כְּכָל שֶׁלּוֹמְדִים יוֹתֵר, כָּךְ מִתְחַבְּרִים יוֹתֵר לָאֱמֶת, וְרוֹאִים אֶת כָּל הַמְּצִיאוּת בְּאוֹר אֱ-לֹקִי, שֶׁמָּלֵא שִׂמְחָה וְאוֹפְּטִימִיּוּת.

 

פֶּרֶק ג' – הַשִּׂמְחָה כְּכֹחַ לְשִׁנּוּי הַמְּצִיאוּת

אָחִים יְקָרִים, הַשִּׂמְחָה אֵינָהּ רַק תְּחוּשָׁה נְעִימָה, הִיא כֹּחַ עָצוּם הַמְּשַׁנֶּה אֶת הַמְּצִיאוּת! כַּאֲשֶׁר אָדָם שָׂמֵחַ, הוּא פּוֹתֵחַ צִנּוֹרוֹת שֶׁפַע שֶׁנִּסְגְּרוּ בְּעֶצֶב, וּמוֹשֵׁךְ אֵלָיו בְּרָכָה וְהַצְלָחָה. זֶהוּ סוֹד גָּלוּי לְכָל הַפּוֹעֲלִים יְשׁוּעוֹת וְרוֹאִים נִסִּים בְּחַיֵּיהֶם.

הַשְׁפָּעַת הַשִּׂמְחָה עַל הַגּוּף וְהַנֶּפֶשׁ

חִזּוּק הַבְּרִיאוּת: יָדוּעַ לְכָל רוֹפֵא שֶׁנֶּפֶשׁ בְּרִיאָה מַשְׁפִּיעָה עַל גּוּף בָּרִיא. הַשִּׂמְחָה מְשַׁחְרֶרֶת הוֹרְמוֹנִים טוֹבִים בַּגּוּף, מְחַזֶּקֶת אֶת מַעֲרֶכֶת הַחִסּוּן, וּמְאַפְשֶׁרֶת לַגּוּף לְהִתְמוֹדֵד טוֹב יוֹתֵר עִם מַחֲלוֹת וּקְשָׁיִים. עַצְבוּת, לְעֻמַּת זֹאת, מַחְלִישָׁה אֶת הַגּוּף וּמַזְמִינָה אֵלָיו חוֹלָאִים.

מְשִׁיכַת הַצְלָחָה: כַּאֲשֶׁר אָדָם נִגָּשׁ לִמְשִׂימָה בְּשִׂמְחָה וּבְבִטָּחוֹן, סִיכּוּיָיו לְהַצְלִיחַ גְּדֵלִים לְאֵין עֵרֶךְ. הֲרֵי מִי רוֹצֶה לְהִתְחַבֵּר לְאָדָם עָצוּב וּמְיֹאָשׁ? כֻּלָּם נִמְשָׁכִים אֶל אָדָם שָׂמֵחַ וּמָלֵא תִּקְוָה. כָּךְ גַּם הַשֶּׁפַע הָאֱ-לֹקִי נִמְשָׁךְ אֶל מְקוֹמוֹת שֶׁל שִׂמְחָה.

הִתְמוֹדְדוּת עִם נִסְיוֹנוֹת: דָּוִד הַמֶּלֶךְ עָלָיו הַשָּׁלוֹם, שֶׁהָיָה מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל וּבַעַל יִסּוּרִים עֲצוּמִים, אָמַר: "שַׁבְתִּי וְרָאֹה תַּחַת הַשֶּׁמֶשׁ… כִּי לֹא לַקַּלִּים הַמֵּרוֹץ וְלֹא לַחֲזָקִים הַמִּלְחָמָה… כִּי עֵת וָפֶגַע יִקְרֶה אֶת כֻּלָּם" (קֹהֶלֶת ט', י"א). כְּלוֹמַר, לְכֻלָּם יֵשׁ נִסְיוֹנוֹת. הַהֶבְדֵּל הוּא אֵיךְ אָנוּ מְגִיבִים אֲלֵיהֶם. אָדָם שָׂמֵחַ, מַצְלִיחַ לְהִתְרוֹמֵם מֵעַל הַנִּסָּיוֹן, לִלְמֹד מִמֶּנּוּ, וְלִצְמֹחַ מִמֶּנּוּ.

קִדּוּשׁ ה' בָּעוֹלָם: כַּאֲשֶׁר אָנוּ, בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, חַיִּים בְּשִׂמְחָה, לַמְרוֹת כָּל הַקְּשָׁיִים וְהָאַתְגָּרִים, אָנוּ מְקַדְּשִׁים שֵׁם שָׁמַיִם בָּרַבִּים. אָנוּ מַרְאִים לָעוֹלָם כֻּלּוֹ אֶת עָצְמַת הָאֱמוּנָה שֶׁלָּנוּ, אֶת הַבִּטָּחוֹן בְּהַשְׁגַּחַת ה', וְאֶת הָעֻבְדָּה שֶׁ"ה' הוּא הַמֶּלֶךְ" – תָּמִיד, בְּכָל מַצָּב.

אָחִים יְקָרִים, כַּמָּה אוֹר וְכֹחַ יֵשׁ בְּקּוּנְטְרֵס זֶה! הוּא פּוֹתֵחַ אֶת הָעֵינַיִם לִרְאוֹת אֶת הַיִּעוּד הָאֲמִיתִּי שֶׁל חַיֵּינוּ.

דַּוְקָא בְּמַצָּב שֶׁל קֹּשִׁי, עָלֵינוּ לְהַדְגִּישׁ אֶת כֹּחָהּ הֶעָצוּם שֶׁל הַשִּׂמְחָה. גַּם אִם כָּרֶגַע אַתֶּם לֹא יְכוֹלִים לְהַרְגִּישׁ אוֹתָהּ בִּמְלוֹאָהּ, עֶצֶם הַדִּבּוּר עָלֶיהָ, עֶצֶם הָרָצוֹן וְהַהֲבָנָה בַּחֲשִׁיבוּתָהּ, כְּבָר פּוֹתְחִים צִנּוֹרוֹת חֲדָשִׁים שֶׁל בְּרָכָה.

תְּאַמְּצוּ אֶת הַשִּׂמְחָה כְּדֶרֶךְ חַיִּים, אָחִים אֲהוּבִים. תִּבְחֲרוּ לִרְאוֹת אֶת הַטּוֹב, לְהַכִּיר תּוֹדָה, וְלָדַעַת שֶׁהַכֹּל מֵאֵת ה' יִתְבָּרַךְ, וְהַכֹּל לְטוֹבָה. וּבִזְכוּת זֶה, תִּרְאוּ אֵיךְ הַשְּׁכִינָה שׁוֹרָה עֲלֵיכֶם, וְשֶׁפַע וּבְרָכָה יוֹרְדִים אֲלֵיכֶם מִן הַשָּׁמַיִם, אָמֵן וְאָמֵן.

זִכְרוּ תָּמִיד, אַתֶּם נְשָׁמוֹת יְקָרוֹת, וְכָל צַעַד שֶׁלָּכֶם בָּעוֹלָם הַזֶּה מְכֻוָּן לַתַּכְלִית הַנִּצְחִית. ה' יִתְבָּרַךְ אִיתְּכֶם בְּכָל רֶגַע, מְלַוֶּה אֶתְכֶם בְּאַהֲבָה גְּדוֹלָה מֵאֵין סוֹף.

 מאת: צוות שיעורי תורה לזיכוי הרבים
 

מאמרים נוספים

הטלית היהודית
כללי | קדושים תהיו תפילין מהודרים | יהדות

הטלית היהודית

הטלית היהודית מהווה סמל חזק ועמוק במסורת היהודית, המסמלת את החיבור של האדם לבוראו ואת

להמשך קריאה »

נושאים שונים יהדות

פלא יועץ | הרה"ג אליעזר פאפו זצוק"ל | הבטיח שמי שילמד בספר שלו, הוא יהיה מליץ יושר עליו בשמים.

מאמרים בנושא התפילין

הלכות ילקוט יוסף | הרה"ג יצחק יוסף שליט"א

שיעורי תורה

תפילות

ספרי קודש לקריאה