נר מצווה ותורה אור
התעוררות על התשובה בחדש אלול קודם יום המשפט – ספר חמדת הימים
אלול – ראש השנה – עשרת ימי תשובה – יום הכיפורים – חג הסוכות ספר חמדת ימים – חלק גכמוהר"ר בנימין הלוי ב"ר מאיר זיע"א את הספר במהדורתו המפוארת ניתן להשיג במחיר מוזל אצל ר' פנחס
תקיעת שופר בראש השנה להמתיק הדין – הרה"ג ר' פנחס פרידמאן שליט"א
תקיעת שופר בראש השנה להמתיק הדין – לקראת ראש השנה החדשה שנת ה' אלפים תשפ"ב לבריאת העולם הבאה עלינו לטובה, דבר בעתו מה טוב לקיים מה שלימד אותנו רבינו הקדוש במשנה (ברכות נד.): "נותן הודאה על
הרה"ג ר' פנחס פרידמאן שליט"א – בחודש אלול צריך לעשות תשובה
בחודש אלול צריך לעשות תשובה שהיא בחינת עשיית הדין למטה ועל ידי זה אין הדין נעשה למעלה.גנזי ישראל: רש"י מפרש: "שופטים, דיינים הפוסקים את הדין", לרמז שהם מפסיקים את הדין למעלה.ביאור דברי הטור שתיקנו לתקוע בשופר
בעבור מה נתן ה' יתברך את השבת לישראל – משולחן שלמה
עיונים ופנינים בפרשת השבוע מבית מדרשו ושיעוריו של הגאון הינוקא רבינו שלמה יהודה בארי שליט"א פרשת יתרו בעבור מה נתן ה' יתברך את השבת לישראל זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ (כ, ח). מובא בירושלמי שבת (פט"ו
הינוקא – משולחן שלמה – מדוע סמוך המזבח ללשכת הגזית
עיונים ופנינים בפרשת השבוע מבית מדרשו ושיעוריו שלהגאון הינוקארבינו שלמה יהודה בארי שליט"א פרשת משפטים – מדוע סמוך המזבח ללשכת הגזית וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם (כא, א). כתב רש"י, למה נסמכה פרשת דינין לפרשת מזבח,
הרב הינוקא – משולחן שלמה – פרשת תצווה
הרב הינוקא בגדי כהונה בתכלית היופי, לכוונתו של הכהן, ולחמדת לב הרואים והשומעים וְעָשִׂיתָ בִגְדֵי קֹדֶשׁ לְאַהֲרֹן אָחִיךָ לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת (כח, ב). ביאר הרמב"ן שכדמות בגדי הכהונה היו לובשים המלכים בזמן התורה [כפי שהאריך בראיות מהפסוקים
יסודות בעבודת ה' – שביעי של פסח
קונטרס "יסודות בעבודת ה"' – שביעי של פסח משיעורי הרה"ג ר' אהרן רובינפלד שליט"א בעהמ"ח ספרי "תורת הקנינים" "תורת המצוה" ניסן תשע"ו שביעי של פסח 'ותעש לך שם כהיום הזה' – מדי שנה בשנה בזמן הזה
יסודות בעבודת ה' – פסח ד – הסיבה וארבע כוסות
קונטרס "יסודות בעבודת ה"' פסח – ד' הסיבה וארבע כוסות משיעורי הרה"ג ר' אהרן רובינפלד שליט"א בעהמ"ח ספרי "תורת הקנינים" "תורת המצוה" ליל הסדר – ליל החירות ליל הסדר– סדר על כל השנה העבודה שכלל ישראל עושים
יסודות בעבודת ה' – פסח ג' – קרבן פסח
קונטרס "יסודות בעבודת ה"' פסח – ג' משיעורי הרה"ג ר' אהרן רובינפלד שליט"א בעהמ"ח ספרי "תורת הקנינים" "תורת המצוה" ניסן תשע"ד משכו וקחו לכם לקיחת ושחיטת קרבן פסח כתוב בתורה הק' בפרשת בא (שמות יב, א-ג)
יסודות בעבודת ה' – פסח ב' – אכילת מצה
קונטרס "יסודות בעבודת ה"' – פסח – ב' משיעורי הרה"ג ר' אהרן רובינפלד שליט"א בעהמ"ח ספרי "תורת הקנינים" "תורת המצוה" ניסן תשע"ג מהות חג הפסח חג הפסח – חיזוק הקשר ביננו ובין השי"ת אמרו חכמינו ז"ל:
יסודות בעבודת ה' – אדר – עבודת השמחה
קונטרס"יסודות בעבודת ה' "חודש אדר – עבודת השמחהמשיעורי הרה"ג ר' אהרן רובינפלד שליט"אבעהמ"ח ספרי"תורת הקנינים" "תורת המצוה" חשיבות מידת השמחה משנכנס אדר מרבים בשמחה אמרו בגמרא (תענית כט:). "משנכנס אדר מרבין בשמחה". מדברי הגמרא נראה, כי ענין השמחה שייך
יסודות בעבודת ה' – פרשת החודש
קונטרס"יסודות בעבודת ה' "ראש השנה – ב' החודש הזה לכםמשיעורי הרה"ג ר' אהרן רובינפלד שליט"אבעהמ"ח ספרי"תורת הקנינים" "תורת המצוה" החודש הזה לכם ראש חדשים, יש לבאר מהותו של החודש שבת זו אשר אנו מתכוננים אליה, היא
יסודות בעבודת ה' – פסח א' – גודל מעלת "סיפור יציאת מצרים"
קדושים תהיו משיעורי הרה"ג ר' אהרן רובינפלד שליט"א בעהמ"ח ספרי "תורת הקנינים" "תורת המצוה" פתיחה סיפור יציאת מצרים – בחג הפסח הבא לקראתנו לשלום ישנם כמה וכמה מצוות גדולות ונעלות. ונקרא החג בתורה "חג המצות" שמעקרי
הבוטח בה' – תורת הביטחון – פרשת לך לך
הבוטח בה' ישגב וַיְהִי רָעָב בָאָרֶץ וַיֵּרֶד אַבְרָם מִצְרַיְמָה לָגוּר שָם כִי כָבֵּד הָרָעָב בָאָרֶץ. (יב, י) ופי' הרמב"ן (שם) וז"ל: "ודע כי אברהם אבינו חטא חטא גדול בשגגה שהביא אשתו הצדקת במכשול עון מפני פחדו
תורת הביטחון – פרשת ויגש – אין עוד מלבדו
אין עוד מלבדו וַנֹּאמֶר אֶל אֲדֹּנִי יֶשׁ לָנוּ אָב זָקֵן וְיֶלֶד זְקֻנִים קָטָן וְאָחִיו מֵת וַיִוָּתֵר הוּא לְבַדּוֹ לְאִמּוֹ וְאָבִיו אֲהֵבוֹ. (מד, כ) הנה מצינו לשון זה "ויותר הוא לבדו," בב' מקומות. נאמר הכא על בנימין.
תורת הביטחון – פרשת וישב – בביאור דברי האור החיים בכח של 'בעל בחירה'
בכח של 'בעל בחירה' הוא לבדו עשה ועושה ויעשה לכל המעשיםוַיִּשְׁמַע רְׁאוּבֵן וַיַצִּלֵהוּ מִּיָדָּם וַיאמֶר לא נַכֶנּוּ נָּפֶש. וַיאמֶר אֲלֵהֶם רְׁאוּבֵן אַל תִּשְׁפְׁכוּ דָּם הַשְׁלִּיכוּ אֹּתוֹ אֶל הַבּוֹר הַזֶה אֲשֶר בַּמִּדְׁבָּּר וְׁיָּד אַל תִּשְׁלְׁחוּ בוֹ לְׁמַעַן
תורת הביטחון – פרשת ויחי – בטחון בשם בעת צרה
בטחון בשם בעת צרהלִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי ה'. (מט, יח) הנה לשון 'קווי – תקוה' הוא אחד מן עשר הלשונות של בטחון שהביא החובת הלבבות (סוף שער בטחון.) והוא לקוות, ולצפות, ולייחל לישועת ה.' ובעזהי"ת בהמשך נבאר קצת
תורת הביטחון – פרשת מקץ וחנוכה – בביאור עבודת ימי חנוכה
בביאור עבודת ימי חנוכה וַיְהִי מִקֵּץ שְנָתַיִם יָמִים וּפַרְעֹה חֹלֵּם וְהִנֵּה עֹמֵּד עַל הַיְאֹר. (מא, א) איתא במדרש (רבה פרשה פ"ט:) "ויהי מקץ שנתים ימים – "קץ שם לחשך" (איוב כח, ג,) זמן נתן ליוסף כמה
תורת הביטחון – פרשת וישב
פרשת וישב – האמנתי כי אדברוַיְהִי ה' אֶת יוֹסֵף וַיְהִי אִישׁ מַצְלִיחַ וַיְהִי בְבֵית אֲדֹנָיו הַמִצְרִי. (לט, ב) ופי' התרגום: "והוה מימרא דה' בסעדיה דיוסף והוה גבר מצלח והוה בבית רבוניה מצראה," ע"כ. וכן פי' רש"י
הבוטח בה' חסד יסובבנו תורת הביטחון – פרשת וישלח
הבוטח בה' חסד יסובבנו – אפילו רשע ובוטח בה' חסד יסובבנווַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד וַיֵּצֶר לוֹ וַיַחַץ אֶתהָ עָם אֲשֶר אִּתּוֹ וְאֶתהַ צֹאן וְאֶתהַבָקָר וְהַגְמַלִּים לִּשְנֵּי מַחֲנוֹת: (לב, ח) הנה דבר זה קשה מאוד להבין, מדוע היה
עזרי מעם ה' – תורת הביטחון – פרשת ויצא
עזרי מעם ה' – וַיֵּצֵּא יַעֲקֹב מִבְּאֵּר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָׁרָׁנָׁה. (כח, י) איתא במדרש (רבה ס"ח) ז"ל, "ויצא יעקב מבאר שבע וילך חרנה, רבי פנחס בשם רבי הונא בר פפא פתח (משלי ג, כג-כד:) "אז תלך
הֲיִּפָׂלֵא מֵה' דָׂבָׂר – תורת הביטחון – פרשת וירא
"הכל יכול"וַתִּצְחַק שָׂרָׂה בְקִּרְבָׂהּ לֵאמֹר אַחֲרֵי בְלֹתִּי הָׂיְתָׂה לִּי עֶ דְנָׂה וַאדֹנִּי זָׂקֵן וגו'. הֲיִּפָׂלֵא מֵה' דָׂבָׂר לַמּוֹעֵד אָׂשׁוּב אֵלֶיךָ כָׂעֵת חַיָׂה וּלְשָׂרָׂה בֵן. (יח, יב-יד) ופי' רש"י (ע"פ דברי תנחומא:) "בקרבה – מסתכלת במעיה ואמרה
כל מה דעביד רחמנא לטב עביד תורת הביטחון – פרשת חיי שרה
כל מה דעביד רחמנא לטב עבידוַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָׂה מֵּאָׂה שָׂנָׂה וְעֶשְרִּים שָׂנָׂה וְשֶבַע שָׂנִּים שְנֵּי חַיֵּי שָׂרָׂה. (כג, א) פי' רש"י וז"ל, "שני חיי שרה – כולן שוין לטובה," עכ"ל. וכפשוטו כוונת רש"י דמיותר בקרא "שני
ביאור עבודת התפילה – תורת הביטחון – פרשת תולדות
ביאור עבודת התפילהוַיֶּעְתַר יִצְחָק לַה' לְנֹכַח אִשְתוֹ כִי עֲקָרָה הִוא וַיֵּעָתֶּר לוֹ ה' וַתַהַר רִבְקָה אִשְתוֹ. (כה, כא) פי' רש"י: "ויעתר – הרבה והפציר בתפלה," עכ"ל. הנה, יצחק ורבקה לא זכו לבנים, וע"כ עשו מה שיהודי
איזהו דרך ישרה שיבור לו האדם – קונטרס להתענג
קדושים תהיו קונטרס להתענג פרק ו' ועכשיו נבוא לבאר, איזהו דרך ישרה שיבור לו האדם ויוכל לעמוד בעבודת ה,' ולהתגבר על היצר. א. יזכור כי כל ההתחלות קשות הדבר הראשון הוא שעלינו להכיר זה שאכן בהתחלת
בטל רצונך מפני רצונו כדאי שיבטל רצונו מפני רצונך- קונטרס להתענג
בטל רצונך מפני רצונו – קונטרס להתענג פרק ה' א. כשהקב"ה רוצה להעניק לאדם שפע אזי שולח לו לפניו נסיון. ועוד זאת עלינו לזכור כי עיני בשר לנו, ועל אף שבעמדינו בעת נסיון נראה לנו שדבר
כשיש לו קשיים וניסיונות סימן מובהק הוא על חשיבות עבודתו – קונטרס להתענג
קשיים וניסיונות – קונטרס להתענג פרק ג' …"ואחרי זה בא ההרגשה שמסתמא אין לו להקב"ה כל כך חשיבות בעבודתי"… א. ביאור הנס שנעשה לכהן גדול ביום הכיפורים. אמנם עלינו לדעת שאדרבא הקושי הזה סימן מובהק הוא
כל הנאותיו וצערו של אדם קצובים לו מראש השנה – קונטרס להתענג
קצובים לו מראש השנה – קונטרס להתענג פרק ד א. ועל ידי שמתגבר על יצרו יורד לו ממדת הצער הקצובה לו. ועוד זאת שימה עלינו להתבונן בעת שאדם עומד לפני ניסיון וכן אם אינו מרגיש חשק
אל יתייאש כשנראה לו כאילו הוא רחוק מה' – קונטרס להתענג
אל יתייאש כשנראה לו כאילו הוא רחוק מה' – קונטרס להתענג נסיונות בעבודת השם – קונטרס להתענג "… מוחי קודח בכל מיני מחשבות והבלי העולם הזה, גם דאגות פרנסה אינם חסרים, אני מרגיש רחוק מה' כי
אינו דומה שונה פרקו מאה פעמים לשונה מאה פעמים ואחד – קונטרס להתענג
עבודת ה' מתוך שמחה וטוב לבב ד. למה מי ששונה פרקו מאה ואחד פעמים דייקא, הוא נקרא עובד ה'. ובזה יבואר על נכון דברי הגמ' חגיגה ט:) דגרסי' אהא דנאמר מלאכי ג, יח) 'ושבתם וראיתם מה
מאמר קשיים ונסיונות בעבודת ה' – קונטרס להתענג
נסיונות בעבודת השם – קונטרס להתענג עבודת ה' מתוך שמחה וטוב לבב דברים היוצאים מן הלב… "עומד אני ולבי רוגש במחשבות, נזכר אני בעת שהתחלתי הלימוד בכולל, עם כמה חשק והתלהבות זה היה, השאיפה היתה אחת
תורת הבטחון – פרשת נח – בענין תמים תהיה עם ה'
בענין תמים תהיה עם ה' "אֵלה תּוֹלְדֹת נֹחַ נֹחַ אִישׁ צַדיק תָּּמִים הָּיָּה בְדֹרֹתָּיו אֶּת הָּאֱלֹקִים הִתְהַלךְ נֹחַ" נח היה צדיק נח זכה שקראו התורה הק' בתואר "צדיק" ו"תמים". ויש לבאר, שמהותו של צדיק הוא מי
תורת הבטחון – פרשת בראשית – בעל הכוחות כולם
קדושים תהיו תורת הבטחון – פרשת בראשית – בעל הכוחות כולם הוא עושה לכל המעשים בְּראשִׁית בָּרא אֱלֹקִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרץ. (א, א) בעל הכחות כולם אולם נראה, דיש לבאר טעם אחר מדוע לא
3. ספרי מוסר מומלצים – מראש ישיבת פונביז'
ספרי מוסר מומלצים – מראש ישיבת פונביז' משיחות רבינו מרן ראש הישיבה הגה”ר רבי ירחמיאל גרשון אדלשטיין שליט”א ראש ישיבת פונביז’ נשיא מועצת גדולי התורה ספרי מוסר מומלצים שאלה: האם בסדר מוסר צריכים ללמוד דווקא את הספרים המקובלים? רבינו שליט"א: