Getting your Trinity Audio player ready...
|
של ר' גדליה אייזמן זצ"ל | מהות האדם
פרשת בראשית – מעבר לעצמי
הרב יצחק ידידיה שינפלד שליט"א
מדוע ישיבה נקראת 'בית מדרש'? | לא טוב היות האדם לבדו אעשה לו עזר כנגדו – הדיוק
של ר' גדליה אייזמן זצ"ל | מהות האדם
.1
"לא טוב היות האדם לבדו, אעשה לו עזר כנגדו" – מילים אלו, המוכרות לכולנו מפרשת
בראשית, טומנות בחובן תובנה עמוקה שחשף הגאון ר' גדליה אייזמן זצ"ל, מגדולי
המוסר בדור הקודם, ששימש עשרות שנים משגיח בישיבת קול תורה בירושלים.
סיפור קטן מתקופת כהונתו כמשגיח ממחיש את גישתו המיוחדת:
יום אחד ניגש אליו בחור שהתקשה בלימודיו ושאל: "כבוד הרב, אני מרגיש שאני לא
מצליח ללמוד כמו כולם. אולי עדיף שאעזוב את הישיבה ואלך לעבוד?"
ר' גדליה חייך וסיפר לו שבצעירותו, כשהיה בישיבת מיר, שאל את המשגיח ר' ירוחם
ליבוביץ' שאלה דומה. "גדליה," השיב לו ר' ירוחם, "ישיבה נקראת 'בית מדרש' כי זה כמו
בית. בבית, כשילד מתקשה ללכת, ההורים לא מוותרים עליו. הם מחזיקים לו את היד,
תומכים בו, עד שהוא מצליח. כך גם בבית המדרש – אנחנו כאן כדי לתמוך בך עד
שתצליח."
ומכאן לדיוק המופלא שחשף ר' גדליה בפסוק שלנו. לדבריו, אם התורה רצתה לומר
שמצב הבדידות מזיק לאדם, היה עליה לכתוב "לא טוב לאדם להיות לבדו". הוספת האות
למ"ד הייתה מבטאת מצב יחסי, אישי. אך התורה בחרה להתנסח בצורה יותר
אובייקטיבית, כוללנית כזו: "לא טוב היות האדם לבדו" וכעת אנו צריכים להבין מה
הפירוש 'לא טוב', מה לא טוב? למי לא טוב?
.2
תשובתו של המשגיח זצ"ל מפתיעה בעומקה. אדם שחי לבדו, ייתכן בהחלט שיהיה לו
טוב – אלא שהוא עצמו לא יהיה טוב! כי אדם שחי לבד, חושב רק על עצמו, דואג רק
לעצמו. הוא חי ללא אחריות כלפי אחרים ועלול להיעשות 'אנוכי'.
לכן אומר הקב"ה "אעשה לו עזר כנגדו". כאשר תהיה לו בת זוג, ייפתח בפניו עולם שלם
של נתינה והתפתחות: בהתחלה הוא יצטרך לדאוג לאשתו ולאחר מכן גם לילדיו ונכדיו.
כך הוא ילמד לא להיות 'אגואיסט' אלא להיות בעל חסד, שנושא בעול עם אחרים.
.3
כמו אותו בחור, לפעמים אנחנו חושבים שהקושי שלנו הוא סיבה להתרחק. אבל ר'
גדליה לימד שההפך הוא הנכון – דווקא הקושי הוא הזדמנות לצמיחה, לנתינה,
להתפתחות.
"כשאתה מבקש עזרה מחבר בלימוד – אמר ר' גדליה לתלמידיו – אתה נותן לו הזדמנות
להיות 'עזר כנגדו', לצמוח במידת החסד. ובסוף, כשאתה בעצמך תצליח, גם אתה תעזור
לאחרים."
זוהי תמצית תורת החיים של ר' גדליה – לקחת כל פרט, אפילו דקדוק לשוני קטן, ולמצוא
בו מסר עמוק על החיים, על נתינה, על אכפתיות לזולת.
כי בסופו של דבר, "לא טוב היות האדם לבדו" אינה רק אמירה על מצבו של האדם, אלא
על ייעודו בעולם – להיות יצור שמרבה טוב, שדואג לאחרים, שחי חיים של נתינה
ומשמעות.
וכפי שאומרת חכמת החיים: לפעמים צריך לבקש עזרה כדי ללמוד לעזור, ולפעמים צריך
להרגיש לבד כדי להבין כמה חשוב להיות יחד.